Belastningsindex är ett värde som talar om hur mycket ett däck kan bära i kg/st. Belastningsindex ska vara märkt på däcket, oftast strax före hastighetsindex.
Viktigt är att totalvikten på alla fyra däcken samt axeltryck per axel inte överstigs.
Siffran 4 på bilden anger belastningsindex, i detta fall 99 vilket motsvarar 775kg (max belastning per däck), se tabell nedan.
Bilens totalvikt delat på 4 = varje däcks belastning, se tabellen nedan för vilken LI (Load Index) däcken ska ha. Du måste även ta hänsyn till ev max axelvikt.
Hur räknar jag ut däckens belastningsindex?
Bilens totalvikt / 4 = max belastning (kg) för varje däck, se tabellen nedan för att hitta rätt LI (Load Index). Om ”Garanterat axel/boggitryck axel” är definierad i registreringsbeviset så måste du ta hänsyn till respektive axels vikt, högre fördelning av totalvikten på bakaxeln innebär däck som klarar högre belastningsindex (tex bakaxelns tryck i kg / 2 = belastningsindex för bakdäcken), vanligt på Pickup, skåpbil, lätt lastbil osv. Notera samtidigt om du behöver C-däck.
Fler däckbeteckningar här.
Belastningsindex tabell
Load Index | Max belastning (kg) | Load Index | Max belastning (kg) |
60 | 250 | 61 | 257 |
62 | 265 | 63 | 272 |
64 | 280 | 65 | 290 |
66 | 300 | 67 | 307 |
68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 |
72 | 355 | 73 | 365 |
74 | 37 | 75 | 387 |
76 | 40 | 77 | 412 |
78 | 425 | 79 | 437 |
8 | 450 | 81 | 462 |
81 | 462 | 82 | 475 |
83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 |
87 | 545 | 88 | 560 |
89 | 580 | 90 | 600 |
91 | 615 | 92 | 630 |
93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 |
97 | 730 | 98 | 750 |
99 | 775 | 100 | 800 |
101 | 825 | 102 | 850 |
103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 |
107 | 975 | 108 | 1000 |
109 | 1030 | 110 | 1060 |
111 | 1090 | 112 | 1120 |
113 | 1150 | 114 | 1180 |
115 | 1215 | 116 | 1250 |
117 | 1285 | 118 | 1320 |
119 | 1360 | 120 | 1400 |