Törs man köpa begagnade däck?
Vilka är fördelarna, vilka är riskerna? Det finns en del saker man bör tänka extra på när man köper begagnade däck.
Fördelarna är såklart ett lägre pris, det är oftast det som väger tyngst i valet att välja begagnade däck framför nya däck. Genom att söka på dom stora köp&sälj sajterna kan man hitta begagnade sommardäck och vinterdäck till en bråkdel av vad priset för nya däck skulle bli.
Oftast säljs däcken på befintliga fälgar, då är det viktigt att man köper fälgar som passar på sin bil, då kan man titta på bultcirkelguiden för att se vilka mått bilen har och även vilka andra bilar som har samma mått på fälgen. Den sidan reder även ut begreppen som ofta syns i däck och fälg-annonser, tex 5/108, 4/100 osv.
När man har hittat däck på fälg som passar sin bil ska man även titta på däckets dimensioner. Exempel på dimensioner: 195/55/15 225*45/17 186-65r15, där måtten från vänster till höger anger däckets bredd i mm, höjden på profilen i % av bredden och innerdiametern på däcket i tum. Här är det enklast att välja däck och fälg som har samma dimensioner som man hade tidigare, alternativt titta i bilens registreringsbevis där tillåtna däck/fälgdimensioner står. Man kan välja andra dimensioner men då måste rullomkretsen bibehållas.
Förutom att hitta rätt dimension (storlek) på däck och fälg är det så klart lika viktigt att kontrollera själva däcket. Man bör titta på märke (billiga märken, ofta från korea eller asien kan bete sig riktigt farligt vid vattenplaning eller halt underlag), modell (finns däck anpassade för olika underlag, asfalt, våta underlag, vinterväglag osv), ålder (på gamla däck torkar gummit och egenskaperna försämras avsevärt) och även slitaget (är däcket snedslitet – inte bra, är däcket nästan helt slut – inte bra). Ska det vara någon vits ska däcket vara av hyffsad kvaliét (märke), inte för gammalt och ha bra mönster kvar (mm). Minsta däck mönsterdjup är viktigt att följa annars är snart däcken olagliga.
Angående fälgar så kan man köpa plåtfälgar, då bör man kontrollera att dom är hela och inte skeva och för syns skull inte för rostiga. Aluminiumfälg eller lättmetallsfälg (lm-fälg) är känslig för kantstötning, tex körning mot trottoarkant vilket ger fula märken och repor. Man bör även vara noga med att dessa fälgar är raka. Vanligt på dessa är att dom är klarlackade och med åren finns risk för att klarlacken släpper vilket inte är så snyggt.