Däckberäknaren / Kalkylatorn som du hittar en bit ner på sidan använder du när du vill byta däckstorlek / hjulstorlek / fälgstorlek för att räkna fram skillnaden i rullomkrets mellan däcken.
En rekommendation är att inte förändra hjulets rullomkrets 5% mer eller mindre, det är dock inget krav.
Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
Tänk på det nya däckets bärighet (loadindex) och hastighetskod, däcket måste klara bilens vikt och hastighet enligt registreringsbeviset (sommardäck) och vinterdäck minst 160km/h.
Fyll i däckdimension, däckstorlek nedan, utgå från det du har idag eller det bilen är godkänd för och dimensionen (framgår i registreringsbeviset) samt den däckstorlek du vill byta till så ser du av däckberäknaren om den nya rullomkretsen hamnar inom rekommenderade gränser/skillnader.
Tänk på att även om den nya fälgen är inom godkända gränser så kan det vara annat som kan bli problem, tex innerskärm, bromsok osv. I beräkningen nedan så genereras det ”fysiska värdet”, dvs ingen hänsyn tas till belastningen på däcken. Om du vill göra beräkningen för att få fram det ”faktiska” värdet beräknat med 96 % av det ”fysiska” värdet så finns en bra räknesnurra här.
Läs här om du är osäker på vilken fälgbredd du ska ha. Här kan du läsa om Rekommenderade däckstorlekar på vanligt förekommande bilar samt hitta en snabbtabell med däck som ligger nära varandra.
Vi hoppas du får nytta av denna däckberäknare!