På däck finns det ett antal olika beteckningar, däckbeteckningar, oftast är det förkortningar med olika innebörd. Nedan finner du en lista med dom vanligast förekommande däckbeteckningar och dess förklaring.
Läs även om däckmärkning, dvs EU-krav på ekonomi- och buller-märkning av däck.
Däckbeteckningar
- RF – Reinforced, betyder att däcket är förstärkt
- XL eller EL – Extra Load, speciell märkning för förstärkta däck, däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex)
- FR – Fälgkantsskydd, däcket är försett med en skyddande kant mot fälgen
- ML – Trottoarkantsribba, skydd mot skador på däckets sida
- M+S – Mud+Snow, märkning för vinterdäck, kan även innefatta vissa terrängdäck (även Mud and Sand)
- Temperature A – Däcket bygger upp mindre värme vid körning än däck märka med B eller C
- TL – Tubeless, däck utan slang
- Rotationsriktning/Rotation – Visar däckets rotationsriktning, vid montering se till att pilen pekar i bilens färdriktning
- LI/Belastningsindex – LoadIndex, markering som visar däckets maximala belastning vid hastigheten enligt hastighetsindexet (här finns tabell belastningsindex)
- Hastighetsindex – Hastighetsindex visar vilken hastighet däcket får framföras i max. Bokstaven översätts till rätt hastighet mha hastighetsindex tabell